Název: Name: | Bloch MB.152 C.1 | Bloch MB.152 C.1 |
Originální název: Original Name: | Bloch MB.152 C.1 | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1938-DD.04.1940 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Châteauroux-Déols DD.MM.1939-DD.12.1939 Société nationale des constructions aéronautiques du Sud-Ouest, Bordeaux-Mérignac | |
Období výroby: Production Period: | DD.10.1938-DD.10.1938 vývoj prototypu DD.03.1939-DD.04.1940 sériová výroba | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 200 (N.497 - N.696) | |
První vzlet: Maiden Flight: | 15.12.1938 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2158 kg | 4758 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2748 kg | 6058 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 2800 kg | 6173 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,542 m | 34ft 7,04in |
Délka: Length: | 9,104 m | 29ft 10,43in |
Výška: Height: | 3,900 m | 12ft 9,53in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,32 m2 | 186.43 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 158,66 kg/m2 | 32.5 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Gnome-Rhône 14N-49 vzduchem chlazený dvouhvězdicový čtrnáctiválec o vzletovým výkonu 880 kW, 790 kW v h= 4 500 m. Vrtule trojlistá Chauviere 371 s konstantní rychlostí otáček o průměru 3 060 mm. | Gnome-Rhône 14N-49 fourteen-cylinder two-row air-cooled engine rated at 1,180 hp for take-off 1,060 hp at 14,764 ft at 2,650 rpm, driving a three-blade Chauviere 371 constant-speed propeller of the diameter 10ft 0,46in. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 427 l | 94 UK gallons |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 510 km/h v 4500 m | 316.9 mph in 14764 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 390 km/h v ? m | 242.3 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 9,36 m/s | 1842.5 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 6,2 min do 4000 m | 6,2 min to 13123 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 11050 m | 36253 ft |
Dolet: Range: | 540 km | 335.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 2x pevný kanón Hispano-Suiza HS-404 ráže 20 mm, 60 granátů pro každý 2x pevný kulomet MAC 1934 M39 ráže 7,5 mm. 500 nábojů pro každý. | Two fixed forward-firing 0.79 inch Hispano-Suiza HS-404 cannons, 60 rpg and two fixed forward-firing 0.295 inch MAC 1934 M39 machine-guns, 500 rpg. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Bojové zkušenosti s MB.152 C1 byly špatné. Blochy byly pomalé, špatně stoupaly a měly krátký dolet. Posledních 200 vyrobených strojů dostalo mírně výkonnější motor a vrtuli s konstantními otáčkami, tím se podařilo zvýšit rychlost, ale stoupavost a dolet mírně poklesly. Výzbroj byla poměrně silná, ale zbraně nebyly vyhřívané a byly náchylné k zamrzání. Z výhod bychom mohli zmínit stabilitu při střelbě a také to, že konstrukce snesla značná poškození v boji. Piloti MB.152 dosáhli 146 potvrzených sestřelů, dostali se tak za 230 sestřelů pilotů Hawků H-75. | The MB-152 was a disappointment in combat. Although it was a steady gun platform and could take a great deal of damage and still return to base it had several serious problems. It was too slow, and climbed too slowly. It had too short a range to be effective, especially as France had no radar system. The unheated guns were prone to freeze at altitude. The MB-152 scored 146 confirmed kills, putting it well behind the 230 claimed by the Hawk H-75, which was present in rather smaller numbers |
Zdroje: Sources: | Zbyněk Válka, Stíhací letadla 1939-45,Itálie, Francie, SSSR, Československo, Polsko, Holandsko, Švédsko, Austrálie, Votobia Olomouc, 1999, ISBN 80-7198-396-9 Václav Němeček, Vojenská letadla 3 díl, druhé doplněné vydání, Naše Vojsko, Praha 1992, ISBN 80-206-0117-1 Michel Cristesco, Profile Publications, The M.Bloch 151 & 151, No. 201, 1971 L+K 9/1971, Václav Němeček, Monografie MB.150 - MB.154. http://www.airwar.ru/enc/fww2/mb150.html greek-war-equipment.blogspot.com archiv autora |